De eerste indruk; je krijgt maar EEN kans

Fijn, je bent gebeld door een potentiele klant en je hebt een afspraak. Als je deze klant ontmoet, heeft hij binnen enkele seconden een indruk van je. Waar hou je rekening mee om een goede eerste indruk te maken, want met een slechte eerste indruk wordt de kans op een order steeds kleiner.


De eerste indruk; binnen een paar seconden is het gepiept

Het is een menselijke reactie. Twee personen ontmoeten elkaar en hebben (vaak onbewust) meteen een indruk van elkaar. Dat geldt ook voor jou als je voor de eerste keer een mogelijke klant bezoekt. Of de indruk die de klant van jou heeft conform de werkelijkheid is, doet er op dat moment niet toe. Je moet het ermee doen!
 
De eerste indruk psychologie. In de psychologie spreekt men van ‘transfer’ of ‘overdracht’. Dat betekent dat je gesprekspartner onbewust aan een persoon uit het verleden denkt als hij jou waarneemt. Dit vertaalt zich dan dikwijls in vooroordelen waarvan de klant moeilijk loskomt.
Volgens hoogleraar sociale psychologie Roos Vonk zijn mensen geneigd om elkaar snel in hokjes te plaatsen (stereotypering). Dat is nodig om ‘chaos’ te voorkomen.
 
“Je krijgt geen 2e kans om een 1e indruk te maken.”
 

Waarom is die eerste indruk zo belangrijk?

Is deze indruk slecht of minder goed, dan heb je al een achterstand. Je hebt iets goed te maken. En je voelt wel aan dat de klant die een (zeer) goede eerste indruk van je heeft, meer bereid is:
 
  • om naar je luisteren;
  • om vragen te beantwoorden en te praten; en
  • om dingen van je aan te nemen.
Daarom is die eerste indruk zo belangrijk. De vraag is: kun je dat controleren en sturen? Ja, dat kan!
 

Hoe wordt de eerste indruk bepaald?

Je wordt binnen ca. 30 seconden volledig beoordeeld op uiterlijkheden. Dat gebeurt in eerste instantie op je voorkomen, je gedrag, je kleding en de kleuren ervan. In tweede instantie word je beoordeeld op je lichaamstaal: met name je houding, maar ook je oogcontact en stem. 
Wat je tijdens de eerste kennismaking zegt, telt slechts voor een zeer klein percentage mee bij het bepalen van de eerste indruk.
 

 

Meer weten over nieuwe klanten werven?
Bel ons! Wij staan voor je klaar!

Dus: let op je voorkomen, gedrag en je kleding

Normaal gedrag. Uiteraard haal je geen gekke fratsen uit. Je stelt je bescheiden en afwachtend op. Wees niet te snel te amicaal. Uiteraard geldt hier dat het per regio en branche kan verschillen. Dat voel je zelf wel het beste aan. Natuurlijk kun je best jezelf blijven, maar door je gedrag tijdens een kennismakingsfase wat aan te passen, loop je de meest kans op een goede eerste indruk. En dus ook op een goed gesprek en op de opdracht waarvoor je gekomen bent.
 
Je kleding. Weet je hoe je je het beste kunt kleden? Prima, geen probleem. Maar onderschat het niet! Kleding maakt echt de man of vrouw. Hoe je daar ook over denkt. Want uiteindelijk zijn je binnenkant en je prestaties het belangrijkste, maar dat geldt alleen niet voor de eerste indruk.
 
In het algemeen geldt: kleed je zoals het in de branche gebruikelijk is. Kom je bij (heel) grote bedrijven of bij de overheid, dan is een kostuum voor mannen en een rok met jasje voor vrouwen vaak aan te bevelen. Een veel gemaakte fout bij voornamelijk mannen is: slecht gepoetste schoenen. En daar wordt vaak opgelet…
 
 

Lichaamstaal: de belangrijkste tips

Zorg voor een frisse adem. Voor rokers geldt: even snel een paffie bij de klant voor de deur is niet meer te verbergen. En lunch je uitgebreid van te voren? Of moet je naar een receptie? Drink dan geen alcohol.
 
Spiegel je. Dat betekent dat je de lichaamshouding van de klant imiteert. Zit deze schuin, dan zit jij ook schuin. Kruist hij/zij de benen, dan doe jij dat ook. Enz. Veel mensgerichte ondernemers en ook bijvoorbeeld verkopers spiegelen als vanzelf. Doe jij dat niet of weinig probeer er dan eens op te letten, zonder geforceerd over te komen.
 
Geef een goede hand. Geef je een beetje een slap handje? Niet doen! Geef een stevige hand. Geef je van nature een harde hand? Ook niet doen! Het lijkt dan alsof je de klant ondergeschikt wilt maken. Geef gewoon een stevige hand en kijk daarbij de klant aan.
 
The Ripple Effect. Sigal Barsade is degene die dit zogenaamde Ripple Effect onderzocht heeft. Dat houdt in dat je de gevoelens die je uitstraalt overslaan op die van de klant. Probeer daarom opgewekt over te komen, daarmee creëer je een positieve sfeer.
 

oamkb sittard tip  Een potentiele klant heeft binnen 30 seconden een eerste indruk van je gemaakt op basis van je voorkomen, je gedrag en je lichaamstaal. Een negatieve indruk is maar moeilijk recht te zetten. Kijk daarom eens kritisch naar je eigen voorkomen, gedrag en lichaamstaal en probeer dit zo nodig aan te passen. Onze kennismaking met Karin Pool, Nanno Kroon en haar team van stylisten bleek afgelopen juli een goede investering naar beter, passend en gestylde zakelijke kleding! Met trots Stylisten te huur


 

 



Vragen? Sparren?
Plan direct een afspraak met een van onze adviseurs