De concurrentieanalyse: wat je altijd al had willen weten

Als ondernemer moet je de markt kennen en volgen. Dat doen je concurrenten ook. Zij spelen net als jij ook in op veranderde marktomstandigheden. Daarom is het slim om je concurrenten wat in het oog te houden. Hoe pak je zo’n concurrentieanalyse slim aan?


Concurrentieonderzoek = concurrentie-informatie verzamelen

Er zijn verschillende manieren om informatie over de concurrentie in te winnen:
  1. jij en je mensen;
  2. word zelf klant;
  3. besteed het uit;
  4. internet!

Hoe pak je dat aan?

1. Jij en je mensen

Jij en je collega’s zijn de oren en ogen van het bedrijf. Jullie praten met (vertegenwoordigers) van concurrenten, met klanten van concurrenten en met leveranciers van klanten. Een paar tips:
  • Ben je in gesprek met een concurrent, geef dan zelf niet teveel informatie weg.
  • Informeer bij je eigen klanten die vroeger zaken deden met je concurrent.
  • Informeer bij je eigen leveranciers die wellicht zaken doen met je concurrent.
  • Zet ‘concurrentieonderzoek’ als taak in je agenda. Bijvoorbeeld tijdens een komende beurs.
  • Vraag je buitendienst, binnendienst, monteurs, enz. om concurrentie-informatie structureel op papier te zetten. Bijvoorbeeld een keer per maand of in ieder bezoekverslag.

2. Word zelf klant

Je kunt je ook zelf als potentiele klant voordoen. Of daar iemand voor vragen. Je kunt je inschrijven voor de nieuwsbrief, een offerte aanvragen of de verkoopafdeling bellen met vragen. Vind je dat te sneaky, te glad? Dat kan, dan doe je het niet … Dat geldt voor iedereen anders.

3. Besteed het uit

Concurrentieonderzoek kun je ook uitbesteden. Denk aan marktonderzoekbureaus en commercieel adviseurs. Heb je al eens van mystery shoppers gehoord? Die bezoek in opdracht van een bureau voor jou verkooppunten waar jouw producten en de producten van de concurrent liggen. Dit is echter vrij kostbaar en alleen voor grotere bedrijven weggelegd. Maar wat houd jou tegen om met enige regelmaat zelf winkelpunten te bezoeken.

4. Internet

Sociale media. Maak, als je dat nog niet hebt, een account aan voor de belangrijkste sociale media en kijk online wat jouw klanten bezighoudt. Bekijk met name de bedrijfspagina’s.

Facebook

LinkedIn

Google+

Pinterest

Instagram

 
Website. Een beetje een open deur, vind je niet? Toch zijn er nog veel ondernemers en verkopers die niet met enige regelmaat de websites van concurrenten (en trouwens ook van klanten) bezoeken. 
 
Google Alerts. Dan is het handig om deze websites met Google Alerts te blijven volgen. Je hebt hiervoor een gratis Google account nodig; het aanmelden en zo wijst zich zelf.
 
RSS-feed. Veel websites, dus ook die van de concurrentie, hebben een zogenaamde RSS feed. Nieuwe website-artikelen en blogs zijn dan te lezen met een zogenaamde RSS-reader. Gelukkig heeft Outlook tegenwoordig zo’n RSS-reader. Nieuwe artikelen op de website van de concurrent komen dan als vanzelf in het mapje RSS-feeds van Outlook. Hiervoor moet je het volgende doen:
  1. klik met de rechtermuisknop op de map RSS-feeds in Outlook;
  2. kies een nieuwe RSS-feedtoevoegen;
  3. voer de URL van de RSS-feed in het dialoogvenster in;
  4. kies toevoegen;
  5. klik op ‘OK’.
 
Weet je niet of je concurrent een RSS-feed aanbiedt? Zoek dan naar deze knop: 
 
 
Vind je die niet, probeer dan URL van de website met daarachter feed toe te voegen. Bijvoorbeeld: http://www.concurrent.nl/feed 
 

Sparren over omgaan met concurrentie?
Bel ons! Wij staan voor je klaar!

Welke informatie is interessant?

Dat bepaal je natuurlijk zelf! Onderstaand tabelletje/voorbeeld geeft een idee hoe je welke informatie kunt verzamelen en op kunt slaan.
 
Voorbeeld
     Bedrijf A        Bedrijf B         Bedrijf C     Eigen bedrijf
Assortiment/producten/diensten        
Doelgroep        
Locatie/regio        
Kwaliteit        
Geboden service        
Prijs        
Image        
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vul eerst de verzamelde informatie van de concurrenten en je eigen bedrijf in, kopieer de tabel en vul dan de tabel met zwakke en sterke kanten van je concurrent en van je zelf. Zo ontdek je mogelijke nieuwe kansen in de markt.
 
 

oamkb sittard tip Een concurrentieanalyse kan wonderen doen. Door concurrentie-informatie te verzamelen en daar plussen of minnen aan toe te kennen, ontdek je mogelijke nieuwe kansen in de markt. Met Google alerts en/of RSS-feeds kun je de websites van je concurrenten eenvoudig blijven volgen.



Vragen? Sparren?
Plan direct een afspraak met een van onze adviseurs