Beurstips - Hoe herken je de juiste beursbezoekers?

Onlangs schreven we al over “beursdeelname ja of nee”. Stel, je staat nu op een beurs, hoe steek je dan je tijd in de juiste mensen? Oftewel: hoe kun je de beursbezoekers kwalificeren? Een aantal beurstips op een rijtje.


Gelukkig is er onderzoek gedaan

Karoliene Wiegerink (Erasmusuniversiteit) deed onderzoek en volgens haar bestaan er zes typen beursbezoekers. Handig als je die kunt herkennen, want niet elke beursbezoeker is een potentiele klant. Hoe vaak word je niet aangesproken door studenten, verkopers, marktonderzoekers of collega ondernemers. 
Allemaal leuk en aardig, maar een beurs kost veel geld en tijd en die tijd wil je dus ook zo goed mogelijk besteden. Probeer daarom beursbezoekers snel in te schatten en in te delen in een van de zes typen beursbezoekers.
 

 

Wil je van gedachten wisselen over je marketingaanpak?
Bel ons! Wij staan voor je klaar!

1. De antibeursbezoeker

Dit type heeft geen echt doel om de beurs te bezoeken. Het is een noodzakelijk kwaad. Hij wil rustig rondkijken en vooral met rust gelaten worden. Bezoekt hij jouw stand, benader hem dan enigszins terughoudend, laat hem rustig kijken en stel enkele vragen over zijn specifieke interesses op de beurs.
 

2. De oriënterende slenteraar

Deze bezoeker lijkt rond te slenteren. Hij heeft een passieve houding, niets lijkt interessant en bij bekijkt alles van een afstand. Stap op deze bezoeker af, wees direct en vraag naar zijn specifieke interesses.
 

3. De doelgerichte verzamelaar

Herken je de mensen met grote tassen met documentatie? Alles slepen ze mee (en waarschijnlijk doen ze met weinig iets). Geef niet meteen een tas met al uw brochures en cadeautjes mee. Zonde … Stel echter gerichte vragen, probeer zijn gevoelige snaar te raken en een afspraak te maken.
 

4. De netwerker

Deze bezoekt (en zoekt) oude bekenden, wilt graag mensen leren kennen, drinkt hier en daar wat en maakt overal een praatje. Vertel hem op een rustig plekje wat je nieuwtjes zijn (nieuwe producten, aanbiedingen, e.d.).
 

5. De seminarganger

Deze is op zoek naar kennis en is vooral gericht op presentaties en seminars. Kom je met hem in gesprek in je stand en jouw verhaal past niet bij zijn interesses, besteed dan verder geen aandacht aan hem.
 

6. De transactiegerichte beursbezoeker

Deze heeft zich terdege voorbereid en weet wat hij wil. Hij weet wat hij zoekt en stapt gericht op je af. Nodig hem uit in je stand, kom snel tot the point en doe hem kort en bondig een voorstel.
 
 

Als je iemand aanspreekt op een beurs

Je hebt een type beursbezoeker geïdentificeerd en besloten hem aan te spreken. Kies van voor een persoonlijke benadering in vijf stappen.
 
  • Stap 1. Maak oogcontact. Benader een bezoeker van voren en kijk hem aan. Beantwoordt deze niet jouw blik en/of wendt hij zijn ogen af, dan is hij niet geïnteresseerd in je benadering. Aandringen levert weinig op en kost alleen maar tijd.
  • Stap 2. Stel jezelf voor. Noem je naam en bedrijfsnaam. Je komt er persoonlijk mee over en het contact wordt er minder vrijblijvend van.
  • Stap 3. Take it easy. Probeer rust uit te stralen. Spreek niet te snel en last wat korte pauzes in. Pauzes scheppen verwachtingen en daardoor zal men beter naar je luisteren.
  • Stap 4. Geef kort en krachtige informatie. Probeer in één zin te vertellen wat u boodschap is. Vertel bijvoorbeeld wat er voor een klant uniek aan uw product of dienst is.
  • Stap 5. Stel een open vraag. “Is dit iets waar u ook weleens tegenaan loopt?” “Herken je dat?” Heb je ook weleens het gevoel dat …”

oamkb sittard tip Deelnemen aan beurzen, ondernemersbijeenkomsten of bedrijvendagen kost veel geld en tijd. Besteed je tijd daarom goed en kwalificeer de beursbezoekers. Benader de juiste bezoekers op een persoonlijke manier; onze 5 stappen helpen daarbij.


Vragen? Sparren?
Plan direct een afspraak met een van onze adviseurs