Beursdeelname tips - Meedoen aan een beurs of niet?

Er zijn talloze beurzen waar ondernemers hun bedrijf en product of dienst onder de aandacht brengen. Denk aan landelijke BtB-beurzen (Horecava), regionale BtB-beurzen (Ondernemersvakdagen Limburg – BBB Maastricht), plaatselijke initiatieven en ook concumentenbeurzen. Beursdeelname: hoe beslis jij of je mee doet of niet?


Beursdeelname tips: meedoen of niet?

Makkelijk gezegd: aan een beurs doe je alleen mee, als je de opbrengsten hoger inschat dan de kosten. Beetje flauw natuurlijk, maar het is dan ook moeilijk te voorspellen. Voordat je ‘ja’ zegt tegen de ondernemersvakdagen, de herfstbeurs, of tegen welke soort beurs dan ook, is het slim om de kosten te bepalen.
 

Wat zijn de beurskosten? 

Beursexpert Luc Daeme berekende eens op basis van werkelijke kosten onderstaande verdeling. Dat kan zeker helpen om je kosten in te schatten.
20% huur van de standruimte;
40% standbouw;
20% personeelskosten;
20% reclame en promotie rond de beursdeelname.
 
Als je weet wat je voor de vierkante meters standruimte moet betalen, kun je inschatten wat het totaal kost. 
 
Het kan soms goedkoper. Beman je in je eentje de stand, dan maak je in je ogen wellicht geen kosten, maar hou er wel rekening mee dat het ten koste gaat van je declarabele uren. Heb je slimme, alternatieve manieren om reclame voor je beursdeelname en voor je product te maken? Bijvoorbeeld via internet of je hebt nog reclamemateriaal hebt liggen Dan ben je wellicht goedkoper uit dan. Schat dan de reclame en promotiekosten lager in. Of wellicht heb je ooit een standaard beursstand aangeschaft. Kijk dus altijd kritisch naar de kosten. 
 

Wat levert die beurs op?

Hier geldt vooral meten = weten. Je weet het pas achteraf. Van tevoren kun je eens met collega-ondernemers praten. Wat zijn hun ervaringen? Doe je? Hou de leads (mensen die geïnteresseerd zijn in je product en in je bedrijf of dienst) dan goed bij in een overzicht (spreadsheet). In de loop van het jaar wil je namelijk kunnen bepalen hoeveel de beurs je nu echt heeft opgeleverd.Het is trouwens altijd slim om aan nieuwe klanten te vragen hoe ze bij jou terecht zijn gekomen. Hou ook deze gegevens bij. Na een tijdje kun je zien welke ‘kanalen’ het beste werken.

Bepaal je beursdoelen en beursdoelstellingen

Veel ondernemers blijven wat oppervlakkig als ze nadenken over het ‘waarom’. “Ik wil wat kunnen netwerken” en “Ik wil mijn gezicht laten zien” kunnen goede redenen zijn, maar gaan eigenlijk niet diep genoeg. Als je nadenkt over deelnemen of niet, bepaald dan eerst je doel aan de hand van de Matrix van Ansoff. Dat doel helpt je met je beslissing om deel te nemen of niet, en als je deelneemt kun je er je hele plan aan ophangen.
 

Matrix van Ansoff -  het helpt

De matrix van Ansoff is een klassiek marketingmodel, dat nog steeds veel wordt toegepast.
 

1. Marktpenetratie: meer verkopen in de huidige markt

Je kunt je omzet laten groeien door meer klanten je product te laten gebruiken en door je product meer te laten gebruiken. Je hebt een klantgerichte, gastvrije stand nodig. Tip. Bepaal de volgende doelen: 
het aantal gasten dat je wilt ontvangen;
het aantal waarmee je ook daadwerkelijk een gesprek voert;
het aantal leads dat hieruit voortkomt; en 
het aantal orders of opdrachten dat hier toe leidt.
 

2. Marktontwikkeling: meer verkopen in een nieuwe markt

Niemand kent je nog in deze markt (bijv. andere regio, andere sector, enz.). Je wilt dus graag nieuwe contacten leggen. Je stand moet uitnodigend en laagdrempelig zijn en je moet heel pro actief zijn en voorbijgangers aanspreken en proberen om snel contact te maken. Tip. Bepaal de volgende doelen: 
het aantal nieuwe (relevante contacten) dat je wilt leggen; en
het aantal keer dat dit tot een vervolgafspraak leidt.
 

3. Productontwikkeling: een nieuw product introduceren

Je hebt een nieuw product (dienst) dat je aan de man wilt brengen. Richt je stand in de sfeer en de uitstraling van het nieuwe product in. Laat zo veel mogelijke alle relevante producteigenschappen en klantvoordelen naar voren komen. Tip. Bepaal de volgende doelen: 
het aantal klanten dat je wilt laten kennismaken met je nieuw product;
indien van toepassing het aantal keren dat je een demonstratie geeft of afspreekt;
het aantal standgesprekken; en 
het aantal vervolgafspraken dat wordt gemaakt.
 

4. Diversificatie: nieuw product én nieuwe markt

Je hebt een nieuw product voor een voor jou nog onbekende markt. Vraag je dan af of een beurs het beste kanaal voor je is. Doe je mee? Kies dan duidelijk voor één van bovenstaande drie strategieën.
 

oamkb sittard tip Bepaal voordat je ‘ja’ zegt tegen een beursdeelname eerst je doelen. De matrix van Ansoff kan daar handig hulpmiddel voor zijn. Daarna schat je de verwachte kosten en opbrengsten in. Beslis pas dan of je wilt deelnemen of niet.



Vragen? Sparren?
Plan direct een afspraak met een van onze adviseurs